الهلال ليس إسلامي الأصل



 #استنارة #رموز

كقولٍ فصل فالهلال مش رمز إسلامي، لا على مستوى الجذور اللي كانت وثنية، ولا مستوى النبوة الرسمي، لأن النبي والصحابة لم يستخدموه على الإطلاق، وسواء لوحده أو كهلال ونجمة مع بعض!
أمال كان إيه؟
الهلال كان مشهور على مستوى العالم القديم كله إنه كان رمز إله القمر السومري (سين) Sin،

والنجمة كانت مع إلهة الحب والجنس السومرية (عشتار) Ishtar،


ومن آلاف السنين أما كنت ترسم نجمة صغيرة وفوقيها هلال في اللغة الهيروغليفية فانت كده بتكتب كلمة (شهر) المصرية.


الإتنين مع بعض بقى ظهروا في مملكة (البوسفور) الهيللنستية The Bosporan Kingdom - هيللنستية يعني بره اليونان بس بتتكلم يوناني وحضارتها يونانية - اللي مكانها حاليا شبه جزيرة القرم شمال تركيا (حط تركيا في مخك على جمب هنحتاجها بعدين ونفهم علاقتها بالموضوع)، ثم ظهر الهلال والنجمة كشعار لـ (ميثراداتس العظيم) Mithradates VI Eupator of Pontus ذو الأصول الفارسية، حاكم مملكة (البنطس) اللي موقعها حاليًا تركيا برضه!
ولاحظ إن أصوله الفارسية ممكن تكون سبب، لأن الديانة الزرادشتية الفارسية كانت بتبجل رمز القمر والنور، وتسميهم في جملة واحدة (ماه) و(ميثرا) Mah and Mithra، (ماه) الألوهية القمرية، و(ميثرا) ألوهية النور.


بعد العصر الهيللنستي هتتحرك الحضارة من اليونانيين للرومان، فهنلاقي في العصر الروماني المبكر ارتباط شعار الهلال والنجمة بـ (بيزنطة) بشدة، لأن المدينة كانت فيها عبادة (هيكات) Hecate، إلهة الليل والنور والسحر والشعوذة، اللي كانت بتلقب بحاملة الضوء، وكانت أصولها من (تراقيا)، اللي قولنا - في البوست اللي فات بتاع التراجيديا - إنها كانت منطقة بين (اليونان) و(تركيا).
وفي (بيزنظة) برضه ظهرت عملات في القرن الأول قبل الميلاد بتصور الإلهة (آرتميس) Artemis، وعلى جانب العملة الآخر هلال ونجمة، وطبعا كلنا عارفين إن (بيزنظة) دي هي (اسطنبول) حاليًا.


دا غير إلهة القمر (سيلين) Selene الإغريقية اللي كانت بتصور مع هلال ونجمتين، وهلال ونجمة عملات مملكة عيلامية Elymais الفارسية، وهلال ونجمة عملات الإمبراطورية الرومانية، وعلم بيزنطة،


بل وحتى هتلاقيهم في الأختام والعملات الصليبية والأسلحة الألمانية، وظهر مع أحد المجوس الثلاثة اللي عاصروا ميلاد المسيح، وكان اسمه (بالثازار الطرسوسي) Balthasar of Tarsus.


طيب أمال ايه علاقته بالإسلام؟
كل علاقته إن العثمانيين اتخذوه شعار قومي بحت، نظرا لوجوده على أراضيهم وحواليهم من آلاف السنين، وفرضوه على العالم الإسلامي، لدرجة إن فيه دول بأكملها خليته شعار على أعلامها، زي تونس والجزائر وباكستان ومورتيانيا وماليزيا، وحتى المملكة المصرية نفسها فترة الثلاثينات والأربعينات.
*الصور المرفقة تصور لوحات وعملات وصور من العصور القديمة لشعار الهلال والنجمة، الغير إسلامي الأصل.


تعليقات

المشاركات الشائعة